fbpx

Tim Eskilsson

Verksamhetsansvarig

Jag vill att Usera ska vara det självklara valet när man går i funderingar om en framtida investering, när man önskar råd eller behöver ett bollplank kring inköp och implementation av produkter och tjänster inom de områden vi är verksamma.

/Tim Eskilsson

Useras grundare, Tim Eskilsson fick svara på några frågor. Läs mer om betydelsen bakom företagsnamnet om utmaningar, visioner, ledarskap och ”padel-feber”.

Vem är du?

Jag heter Tim Eskilsson, är 37 år och jag startade Usera år 2014. Jag ville arbeta med något jag älskar och tog saken i egna händer. Jag har alltid haft ett stort intresse för teknik. Jag var stolt som en tupp då jag lyckats spara ihop till min första dator, en sån med härligt stora 5.25″ floppy-diskar. Denna skruvade jag isär för att lära mig hur det ser ut på insidan. Där började allt för mig.

Vad står namnet Usera för?

Usera står för User-A, dvs. prioriterad användare. Det är vår målsättning att alla kunder ska känna sig prioriterade oavsett organisationsstorlek. Både stora och små företag är lika viktiga för oss.

Vad är kundnytta för dig? Vad har kunderna för nytta av dig?

Kundnytta är mervärde för kunden! Mervärde är något vi på Usera är duktiga på och ständigt utmanar oss själva i. Det kan innebära allt från att vi erbjuder tjänster kring logistik till att kunden i större projekt inte ska behöva förvara införskaffad utrustning ute på byggarbetsplatsen i väntan på att vi ska installera den. Mervärde är också att vi har lång erfarenhet och kan leverera en hållbar lösning som våra kunder kan växa med och på så sätt spara pengar i det långa loppet, samtidigt som det är bra för miljön.

Är det något du är särskilt stolt över?

Jag är stolt över att vi tar att stort ansvar i våra uppdrag och att vi alltid finns nära kunden i alla frågor. Att ta ansvar kan också vara att vi efter installationen ser till att den är integrerad i kundens befintliga nätverksstruktur på ett korrekt sätt. Installationen ska vara synkad med deras önskade videomjukvara och vårt syfte med det är såklart att vi vill att kunden ska känna sig trygg i sin leverans från oss och att de ska vara försäkrade om att funktionen fungerar tillfredställande enligt deras önskan och behov.

Vi har stort intresse i struktur, med bland annat ett ärendehanteringssystem som gör det bättre och lättare för kunden att följa alla sina ärenden för hela organisation, från ett och samma ställe. Listan över saker som gör mig stolt kan göras lång då vi är självkritiska och konstant letar förbättringsåtgärder som ökar mervärde för kunden.

Vad är din vision för Usera?

Min vision för Usera är att fortsätta vår tillväxtresa, att vi ska bli ännu bättre där vi kan och att vi ska få till ännu starkare partnersamarbeten som leder till ökat kundvärde. Jag vill att Usera ska vara det självklara valet när man går i funderingar om en framtida investering, när man önskar råd eller behöver ett bollplank kring inköp och implementation av produkter och tjänster inom de områden vi är verksamma.

Jag har ingen vision om att bli något storbolag. Vi ska aldrig bli större än att vi alltid kan ha nära och bra relationer med våra uppdragsgivare och de åtagande vi har med dessa.

Vad definierar du som bra ledarskap?

Bra ledarskap är att vara tydlig i sina ambitioner, önskemål och förväntningar. Att vara öppen om företaget, släppa in medarbetarna i helhetsbilden och visa att arbetet är gemensamt och en ”team-effort”.

Hur motiverar du dina anställda?

Ja hur motiverar jag mina anställda..? Jag tror att mitt svar på det delvis är återkommande från föregående fråga, men också att berömma där beröm är befogat. Jag vill visa och informera mina medarbetare att de är viktiga och det de gör är bra.

Vad är utmaningen för Usera?

Största utmaningen för Usera idag är att nå fram med budskapet om hur starka vi är trots vår till synes lilla storlek. ”Mighty but small” kan man säga. För att citera en av våra uppdragsgivare som är IT-chef i en verksamhet på mer än 400 anställda ”Vi arbetar med er i alla dessa frågor, just för att ni inte är ett storbolag” . I min värld så översätter jag det till att uppdragsgivaren har valt att arbeta med just oss som leverantör för att vi levererar tjänster och produkter med ansvar. Vi investerar tid i våra kunder. Vi försöker förstå deras behov och vi gör flera specifika anpassningar och allt detta med ett stort engagemang.

Hur har utmaningarna förändrats med tanke på pandemin?

Vi letar ständigt efter positivitet i ”pandemimörkret” och vi spår en ljusare framtid för många olika tjänsteled. Det är viktigt att snabbt vara anpassningsbar vid oväntade händelser. I och med vår storlek har vi lyckats med detta. Eftersom vi inte kunnat besöka våra kunder på samma sätt som innan så har vi använt tiden till att utbilda oss, göra djupdyk i nya tekniska lösningar som vi velat veta mer om och så har vi sett över rutiner i vår verksamhet.

Hur ser en arbetsdag ut för dig?

Som firmatecknare i ett mindre bolag så får man ha många ”hattar” på. Dagarna ser mycket olika ut beroende på vad vi har för fokusområden. Samtidigt vill jag alltid vara tillgänglig för kunder och kollegor och även planera ”nästa steg” för verksamheten.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det är ju såklart mina kollegor och våra kunder. Självklart är det också kul att jag arbetar inom ett produktsegment där jag har ett stort personligt intresse vilket ju samtidigt ger ett mervärde för våra kunder.

Vad gillar du att göra utanför jobbet?

Jag älskar att vara iväg med husvagnen. Då kommer man nära familjen och långt ifrån alla, vilket resulterar i mer och bättre kvalitetstid med barnen. Campa kan man inte göra alla dagar i veckan och just nu har jag fått så kallad ”padel-feber”. Jag kan inte spela för mycket just nu 😊 På lördag har vi bokat bana för mig och min sambo Alexandra med våra två barn, blir kanske inte så mycket spel, men man får vara i hallen och samtidigt göra något som är aktiverande för hela familjen. Spelar Du själv förresten!? Vill Du spela så bara hör av Dig så kan vi ta en match!

Kontakta oss så tar vi tillsammans er företagskultur till en helt ny nivå.

Kontakta oss

Ej företag, ange "Privatperson" i detta fält.
Messenger icon
Chatta med oss!