fbpx

Mikael Hantorp

Teknisktansvarig

Jag ser inga risker för problem med tekniken så länge det är RÄTT teknik. Tekniska problem bottnar nästan alltid i handhavande fel på grund av att kunden har fel teknik för ändamålet.

/Mikael Hantorp

Lär känna Mikael, Useras CTO, Chief Technology Officer. I intervjun nedan berättar han mer om sig själv, om hans roll på Usera, om kundnytta och vilka fördelar företag har när de är utrustade med rätt teknik, i synnerhet nu under rådande pandemi.

.

Vem är du?

Mitt namn är Mikael Hantorp. Jag är 39 år och min titel på Usera är CTO, Chief Technology Officer.

Innan jag började arbeta på Usera var jag verksam inom livsmedelsbranschen, men jag har alltid haft ett brinnande intresse för teknik. Jag tror att de bästa förutsättningarna för att bli riktigt bra på någonting är att vara passionerad. Min kunskap och erfarenhet har jag bildat genom mitt ständiga engagemang för teknik och hur saker fungerar. Jag fick möjligheten att börja arbeta på Usera för 7 år sedan, vilket passade mig väldigt bra. Jag har sedan dess utökat min kompetens med ett flertal utbildningar och certifieringar och håller mig ständigt á jour med tekniken genom nya utbildningar.

Vad gör du på jobbet och hur ser en jobbdag ut för dig?

Som CTO, har jag det yttersta ansvaret för att tekniken fungerar och levererar, både hos oss själva och hos våra kunder. En annan viktig del i min arbetsroll är att ständigt hitta nya teknologiska lösningar som fortsätter effektivisera våra kunder, men också Usera.

Det är svårt att få ned kortfattat hur en dag på jobbet ser ut för mig då ingen dag är den andra lik. Ena sekunden svarar jag på kundärenden, andra sekunden sitter jag i bilen på väg ut för att lösa ett problem hos en kund. Jag konfigurerar datorer och surfplattor efter kunders önskemål och tar fram kundspecifika förslag på olika konferens-, mötes- och kontorslösningar. Jag är även ute på installationer tillsammans med våra tekniker. Detta är väldigt nyttigt då jag får en bra förståelse för eventuella problem som uppstår och hur vi kan undvika dem i framtiden.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är variationen på arbetsuppgifterna. Mina arbetsdagar ser helt olika ut från dag till dag med ständigt nya utmaningar, vilket jag stimuleras av. Detta lämpar sig utmärkt för mig då jag har mycket kunskap inom flera områden samt att jag har väldigt lätt för att lära mig nya skills. Sedan måste jag även säga att mina arbetskamrater betyder mycket, även om vi inte träffas just nu.

Vad är kundnytta för dig?

Kundnytta för oss på Usera är att vi alltid tänker ”helhetsansvar”. Vi vill att våra kunder känner att vi finns med dem hela vägen, så länge de önskar så. Tryggt, professionellt och ansvarsfullt. Förväntar sig kunden att vi ska hänga upp en skärm så gör vi det, men vi ser självklart även till att all teknik runt omkring fungerar som det ska. Vi ser helt enkelt till att allt fungerar enligt kundens behov och önskemål.

Hur har de tekniska lösningarna förändrats med Corona?

Jag tycker inte att de tekniska lösningarna har förändrats så mycket. Den stora förändringen är att företagen har förstått nyttan av ett komplett professionellt och välfungerande mötesrum. Verksamheter sparar enormt mycket tid och pengar med ett modernt videokonferensmöte istället för att transportera sig till ett fysiskt möte. Fysiska möten kommer alltid vara ett måste i vissa sammanhang, men många möten kan med fördel ske digitalt. Denna process har verkligen påskyndats på grund av pandemin.

Finns det någon risk att tekniken kan medföra problem istället för att effektivisera?

Jag ser inga risker för problem med tekniken så länge det är RÄTT teknik. Tekniska problem bottnar nästan alltid i handhavande fel på grund av att kunden har fel teknik för ändamålet. Många känner nog igen känslan av att komma in i ett konferensrum känna osäkerhet kring ”vad gör jag nu?”. Hur kopplar jag upp mig till systemet och hur startar jag mötet? Här har Usera en väldigt viktig uppgift genom att göra denna process så enkel som möjligt för användaren. Det ska inte behöva ta 5-10 minuter för användaren att starta mötet, detta ska ske med några enkla och logiska knapptryck.

Vad gillar du att göra utanför jobbet?

Jag älskar att vara ute och springa, i alla fall när det är fint väder. Det är lite motigare att ta på sig löparskorna när det är kallt och mörkt ute. Det blir därför inte tyvärr inte så många mil under vintermånaderna. Däremot har en kollega fastnat för paddel vilket jag har hängt med på. Det är riktigt kul. I övrigt spenderar jag min lediga tid mest med min familj.

Kontakta oss så tar vi tillsammans er företagskultur till en helt ny nivå.

Kontakta oss

Ej företag, ange "Privatperson" i detta fält.
Meny
Messenger icon
Chatta med oss!