
Trenden att arbeta hemifrån som pandemin har utvecklat kommer antagligen att hålla i sig, vilket vi ser att företag förbereder sig inför.
/Martin Sjölin
Lär känna Useras montör Martin Sjölin och ta del av hans arbetsdag och tankar kring hur han hjälper företag att installera ny teknik.
Vem är du?
Jag heter Martin Sjölin och är 36 år. Jag är anställd på Usera som lageransvarig samt tekniker och montör. I grund och botten är jag utbildad fordonslackerare. Detta är något jag har stor nytta av i installationsarbeten, då båda yrkena bygger på noggrannhet.
Hur ser en jobbdag ut för dig?
Jag har arbetat på Usera i drygt 1 år och ingen dag är den andra lik. Det kan vara allt från lagerarbete på vårt kontor till att vara ute på fältet och installera. Installationer innefattar också administrativt arbete som att t.ex. skriva ner apparatlistor och kopplingsscheman som ska dokumenteras efter färdiga installationer.
Vad är det bästa med ditt jobb och vad är din specialite?
Det bästa med mitt är jobb är helt klart kollegorna, vi är ett bra sammansvetsat gäng, samt att man utvecklas och lär sig nya saker frekvent. Jag är en hejare på kabeldragning, vilket innebär att jag försöker på bästa möjliga sätt få synliga kablar att försvinna. Jag gillar även att hitta nya innovativa lösningar på problem som kan dyka upp vid installation, det känns extra bra.
Hur förändras installationerna? Ser dem annorlunda ut nu jämfört med innan Corona?
Absolut har pandemin inneburit förändringar vid våra installationer. Det är inte lika smidigt som innan. I och med nya restriktioner har våra företagskunder infört rutiner som jag måste anpassa mitt arbete efter. Installationsnivån innehåller samma kvalitet, men jag måste planera mitt arbete extra noga. Samtidigt har vi fått många nya projekt för att företag passar på att utföra installationer och uppdateringar av sina kontor, mötesrum och konferenslokaler nu när många av deras anställda jobbar hemifrån.
Produktmässigt ser man förändringar i form av att företag satsar stort på att utveckla sin digitala teknik. Vi installerar exempelvis färre projektorer, men betydligt fler skärmar för digitala möten. Trenden att arbeta hemifrån som pandemin har utvecklat kommer antagligen att hålla i sig, vilket vi ser att företag förbereder sig inför. Tekniken på kontoren kommer därför att vara viktigare än någonsin för att erhålla en bra kommunikation inom organisationen.
Har du någon fundering på hur installationerna kommer att skötas i framtiden?
Man skulle nog kunna tänka sig att vi kommer att kunna sköta en del servicejobb, uppdateringar och supportärenden digitalt via ex. Teamviewer som är ett verktyg vi redan använder idag. Med hjälp av programmet kan vi hjälpa kunden digitalt genom att vi loggar in på kundens konferenslösning externt utan att vara fysiskt på plats. På detta sätt kan vi snabbare lösa enklare problem som eventuellt kan uppstå ute hos kunden. Dock kommer själva installationerna ha fortsatt behov av att kunna utföras fysiskt hos kunden för att garantera drift och funktion vid överlämning.
Vad gillar du att göra utanför jobbet?
Min vardag tillbringar jag helst med min familj, vänner och min hund Noiz. Förutom det så gillar jag att hänga på gymmet dock har det blivit mindre av det pga Corona. Jag älskar även att bygga och vara kreativ.